مسجد سیـّد - شهرستان جهرم

جهرم، بلوار شهید بهشتی (حافظ) ، روبروی حوزه علمیه امام خمینی(ره)

مسجد سیـّد - شهرستان جهرم

جهرم، بلوار شهید بهشتی (حافظ) ، روبروی حوزه علمیه امام خمینی(ره)

مسجد سیـّد - شهرستان جهرم

این وبلاگ به اعلام برنامه های فرهنگی مسجد سید شهرستان جهرم می پردازد و در زمینه نشر معارف دینی فعالیت می نماید.

سامانه پیامکی: 50002191910014

دسترسی به فایل صوتی سخنرانی های مسجد سبد از طریق پیام رسان های سروش، گپ، ایتا و تلگرام

پیام رسان ایرانی گپ:
https://gap.im/MasjedeSeyyed

پیام رسان ایرانی سروش:
https://sapp.ir/MasjedeSeyyed

پیام رسان ایرانی ایتا:
https://eitaa.com/MasjedeSeyyed

پیام رسان تلگرام:
https://telegram.me/MasjedeSeyyed

اعلام نظرات و پیشنهادات از طریق ادمین کانال: https://telegram.me/m_seyyed

                          شهادت امام سجاد (علیه السلام)

ضمن عرض تسلیت به مناسبت 25 محرم الحرام، سالروز شهادت امام علی بن الحسین، زین العابدین، حضرت سجاد (علیه السلام) و نیز سالروز رحلت عالم جلیل القدر و مجتهد پارسا، حضرت آیت الله سید علی اکبر آیت اللهی (رحمت الله علیه) ، فرزند مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی سید عبدالحسین نجفی لاری (قدس سره)،  در این بخش به بازخوانی سخنان حاج آقا مصلی نژاد در دو سال پیش که توسط کانون فرهنگی سلالۀ پاکان تهیه شده است می پردازیم.                              

سلاله پاکان : آنچه در زیر آمده است بازخوانی سخنان حجت الاسلام والمسلمین محمد اسماعیل مصلی نژاد به مناسبت شهادت چهارمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت حضرت امام زین العابدین علی بن الحسین علیهماالسلام و سالگرد ارتحال عالم جلیل القدر حضرت آیت الله حاج سید علی اکبر آیت اللهی رحمت الله تعالی علیه می باشد که در سالهای قبل مبذول داشته اند... (بقیه در ادامه مطلب)

پیوست: گلچینی از بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره شخصیت حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعبدالحسین لاری (رحمت الله علیه)

پیوست: اینفوگرافیک/ نگاهی به زندگی عبادی سیاسی آیت الله العظمی سید عبدالحسین لاری (رحمت الله علیه) در بیانات رهبر انقلاب

سلاله پاکان : آنچه در زیر آمده است بازخوانی سخنان حجت الاسلام والمسلمین محمد اسماعیل مصلی نژاد به مناسبت شهادت چهارمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت حضرت امام زین العابدین علی بن الحسین علیهماالسلام و سالگرد ارتحال عالم جلیل القدر حضرت آیت الله حاج سید علی اکبر آیت اللهی رحمت الله تعالی علیه می باشد که در سالهای قبل مبذول داشته اند.

ایشان در ابتدای سخنان خود ، ضمن تسلیت این مصیبت بزرگ به پیشگاه امام زمان (عج) ، به بیان مساله ای فقهی پرداختند. گاهی گناهی رخ می دهد که عذاب این گناه بیشتر می شود چون این گناه علنی می شود . مثلا بدحجابی ،شرکت در مجالس لهو و لعب و ... . انجام علنی گناه خود گناهی دیگر است چون علاوه بر اینکه خود گناه است باعث اشاعه گناه نیز می شود و انسان باید در برابر این گناه ها نهی از منکر کند و حضرت امام (ره) می فرمایند فقط در یک صورت نهی از منکر از انسان ساقط می شود و آن اینکه انسان یقین کند که نهی از منکر موثر واقع نمی شود.

ایشان در ادامه فرمودند هرچند مجلس اصلاً و بالذّات مخصوص امام زین العابدین و سید الساجدین علیه السلام است اما چون این عالم هم مروّج امام علی بن الحسین علیه السلام است تجلیل از این عالم می شود.

حجت الاسلام و المسلمین مصلی نژاد افزودند یکی از چیزهایی که در روایات آمده این است که وقتی یاد نیکان آورده می شود خدا رحمتش را نازل می کند.

ایشان افزودند آیت الله حاج سید علی اکبر آیت اللهی (ره) از نیکان بزرگوار و صاحب نفس بوده که از یک بیت نورانی پا به وجود گذاشتند .  حرف از یک بیت نیست بلکه حرف از خدمت عالمانی است که سالیانی ما سر سفره این بزرگواران هستیم . بحث پیرامون یک عالمی است که می تواند ورثة الانبیاء باشند.

ایشان افزودند  این شهر (جهرم) افتخار دارد که چند نفر عالم بزرگ در مقبره مدفون است طوری که مقام معظم رهبری ، در سفری که در زمان ریاست جمهوری به شهرستان جهرم داشتند ، پیش از عزیمت به جایگاه اول به مقبره رفتند . وقتی یک فقیه به جایی می رود حتما خبری هست.

حجت الاسلام و المسلمین مصلی نژاد در ادامه بحث خود فرمودند برخی از بزرگان ، که حتی ممکن است وقتی می آیند به جهرم مدت کمی در جهرم باشند ، می آیند و ساعاتی را در مقبره سپری می کنند.

ایشان با اشاره به نظر یکی از اولیاء الله فرمودند هرگاه حاجتی دارید بروید بالای سر قبر حضرت آیت الله حاج سید علی اکبر آیت اللهی (ره) و دعا کنید.

آیت الله حاج سید علی اکبر آیت اللهی (ره) ، از فرزندان آیت الله العظمی حاج سید عبدالحسین نجفی لاری بودند و با توجه به اینکه برادرشان آیت الله العظمی حاج سید عبدالمحمد آیت اللهی (ره) به شیراز تبعید شده بودند ، سالیانی در جهرم ماندند و تربیت کردند که برخی از شاگردان این بزرگوار ، که از عوام بودند ، اولیاء الله شدند.

پدر بزرگوار ایشان ، آیت الله العظمی حاج سید عبدالحسین نجفی لاری ، در زمینه عرفان یکی از کسانی است که در حوزه علمیه تشیّع بسیار مشهور است . آیت الله العظمی حاج سید عبد الحسین (ره) در عرفان به طور مستقیم شاگرد مرحوم ملا حسینقلی همدانی و در فقه شاگرد میرزای شیرازی ، صاحب فتوای تنباکو ، بوده است و کتاب اکسیرالشّهادة را پیرامون شبهاتی که در مورد عاشورا موجود بوده است را نوشته است.

حجت الاسلام و المسلمین مصلی نژاد فرمودند آیت الله حاج سید علی اکبر آیت اللهی (ره) هم عالم بود و هم عابد.

اینکه گاهی می گوییم فلانی مکاشفه دارد ، چشم برزخی دارد ، این مخصوص عوام است اما اگر یک عالم به این مقام ها برسد غیر قابل توصیف است  چرا که عالم می تواند عابدآفرین شود و چنین عالمانی واقعا دردانه های روزگارند.

عالمی که وقتی دست به دعا بر می دارد ...

یکی از اهالی جهرم می گوید وقتی آیت الله حاج سید علی اکبر دعا کردند ، نگاه به آسمان کردم ، از سه جهت ابر آمد.

وقتی یک عالم دعا می کند عالمی را به اذن الله متحیّر می کند . وقتی یک نفر بنده خدا شد عالم نوکرش می شود.

حجت الاسلام مصلی نژاد در ادامه سخنان خود این سوال را مطرح نمودند که ، این نکته مهم است ، چه شد که این عالم به این مقامات رسید؟ 

ایشان افزود در حالات آقای حاج سید علی اکبر آیت اللهی (ره) این است که آقا اهل حرف زیاد نبود و زیاد حرف نمی زد.

زیاده گویی حال مناجات را از انسان می گیرد . حال بندگی را شخم می زند . آقا کمتر حرف می زد و این یک درس است.

آیت الله حاج سید علی اکبر آیت اللهی (ره) اهل ارادت به اهل بیت (ع) بود.

در روایات از امام رضا علیه السلام داریم که در ماه محرم کسی پدرم را خندان نمی دید.

در حالات آقای حاج سید علی اکبر (ره) آمده است که خال ایشان در ماه محرم ، علی الخصوص تا سیزدهم ، منقلب بود . در خانه آقا  از روز پنجم تا سیزدهم پخت نمی شد و همین غذاهای سر دستی می خوردند.

این بزرگان پشت صحنه یک عواملی داشتند که وقتی می آمدند دست به دعا بلند می کردند دعا مستجاب شد.

حجت الاسلام والمسلمین مصلی نژاد افزودند این بسیار مهم است که انسان در محضر عالم باشد و از محضر یک عالم خوش چینی بکند.

برخی هستند که در جلسات بسیار می دوند ، تمام همّ و غمشان برگزاری جلسات است ، اما برخی هم هستند علاوه بر ان از این عالم بهره می برند.

موقعی که آیت الله سید حسین آیت اللهی (ره) ، امام جمعه فقید جهرم ، سخنرانی می کرد انسان محترمی که آب می دادند دائما در گردش بودند ایشان می فرمود گوشم با آقاست . وقتی از ایشان سوالی را می پرسیدی می دیدی که ایشان ، از کسانی که چهارچشمی نشسته بودند ، بیشتر فهمیده بود.

امام سجاد علیه السلام در دعای ابوحمزه می فرماید:

خدایا ! شاید مرا در مجلس علما نیافتی پس مرا خوار کرده ای.

حجت الاسلام والمسلمین مصلی نژاد افزود در محضر عالم بودن خودش موضوعیت دارد و این فوق آن کسی است که کسی خودش مطالعه کند یا از تلوزیون نگاه کند . اگر کسی مجلس علما را درک نکرد به تدریج خوار می شود ، بی ارزش می شود.

اسان علاوه بر اینکه باید در محضر عالم باشد باید وقت شناس هم باشد.

 امام سجاد علیه السلام در روایتی می فرمایند:

یک فتنه هایی مانند پاره های شب ظلمانی حتماً حتماً حتماً می آید ( اشاره به فتنه های آخرالزمان ) که از آنها نجات پیدا نمی کند مگر کسانی که از آنها عهد گرفته است .  کسانی که بتوانند از این فتنه ها بیرون بیایند چراغ هدایت هستند.

چه کسانی می توانند از فتنه بیرون بیایند؟ چراغ چه می کند؟

وقتی چراغ روشن می شود محیط را نورانی می کند.

ما در روایات داریم که : «انّ الحسین مصباح الهدی و سفینة النّجاة»

«کلکم سفینة النجاة و سفینة الحسین سارع»

در زندگی آیت الله حاج سید علی اکبر آیت اللهی (ره) که نگاه می کنید می بینید که عجیب با امام حسین (ع) گره خورده بوده است.

وقتی آقای حاج سید علی اکبر (ره) دعا می کرد باران می آمد . گاهی وقت ها آنقدر باران می آید که مردم در خانه آقا (ره) جمع می شدند و می گفتند آقا از بس باران آمده دیگر احساس خطر می کنیم و آقا مقداری از تربت اباعبدالله علیه السلام را زیر ناودان می گذاشت و آب ناودان قطع می شد و سپس باران قطع می شد.

حجت الاسلام والمسلمین مصلی نژاد به فرمایشی از پدر بزرگوارشان (ره) اشاره کردند که می فرمود وقتی آقای حاج سید علی اکبر (ره) روضه می خواند احساس می کردی در و دیوار گریه می کند.

ایشان با اشاره به روایتی که اگر وقتی کودکی به دنیا می آید مقداری تربت امام حسین علیه السلام را در دهانش بگذاری امن می شود افزودند هر روز زیارت عاشورا بخوانید . و سعی کنید این زیارت به صورت یک عادت پیش نیاید بلکه همیشه با گریه بخوانید.

ایشان همچنین افزودند  امام سجاد در گوشه دیگری از روایت نکته عجیبی دارد خیلی ها بودند که قیافه دینداری داشتند اما به کلی بریدند . آنهایی که در عصر غیبت ثابت قدم می مانند اجرشان به راتب از شهدای بدر و احد بیشتر است.

چه کنیم ثابت قدم بمانیم ؟

 گفته اند در زمان غیبت دعای غریق بخوانید.

دیده اید کسی که می خواهد غرق بشود دست ها را بالا می آورد . بنده محضر برخی از مجتهدین ، به صورت خصوصی ، بوده ام و دیده ام که فوری تا نمازشان تمام شده است فوری این دعا را خوانده اند . این دعا دعای غریق است و باعث می شود که از فتنه ها نجت پیدا کنید:

یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلّب القلوب ثبّت قلبی علی دینک

ایشان در پایان سخنان خود افزود امام سجاد علیه السلام هرچند که در اسارت مصائب زیادی را دیدند اما با خطبه های کوبنده خود علی الخصوص در شام طومار حکومت یزید را در هم کوبید و در خطبه ای که در شام خواند در قسمت بیشتری از مطالب ابتدایی خود پیرامون امام علی (ع) سخن گفت و در جایی که سالیانی بعد از هر خطبه سبّ امیرالمومنین علی علیه السلام می کردند به مدح امیرالمومنین (ع) پرداخت.

منبع: کانون فرهنگی هنری سلالۀ پاکان شهرستان جهرم؛ مرکز حفظ، تنظیم و نشر آثار آیت الله آیت اللهی (رحمت الله علیه)

امام سجاد (علیه السلام)امام سجاد (علیه السلام)

بخش هایی از کتاب انسان 250 ساله، بیانات رهبر معظم انقلاب درباره امام سحاد (علیه السلام)

برای مشاهده و دریافت تصاویر بر روی آن ها کلیک کنید

۹۳/۰۸/۲۷
مجتبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی