مسجد سیـّد - شهرستان جهرم

جهرم، بلوار شهید بهشتی (حافظ) ، روبروی حوزه علمیه امام خمینی(ره)

مسجد سیـّد - شهرستان جهرم

جهرم، بلوار شهید بهشتی (حافظ) ، روبروی حوزه علمیه امام خمینی(ره)

مسجد سیـّد - شهرستان جهرم

این وبلاگ به اعلام برنامه های فرهنگی مسجد سید شهرستان جهرم می پردازد و در زمینه نشر معارف دینی فعالیت می نماید.

سامانه پیامکی: 50002191910014

دسترسی به فایل صوتی سخنرانی های مسجد سبد از طریق پیام رسان های سروش، گپ، ایتا و تلگرام

پیام رسان ایرانی گپ:
https://gap.im/MasjedeSeyyed

پیام رسان ایرانی سروش:
https://sapp.ir/MasjedeSeyyed

پیام رسان ایرانی ایتا:
https://eitaa.com/MasjedeSeyyed

پیام رسان تلگرام:
https://telegram.me/MasjedeSeyyed

اعلام نظرات و پیشنهادات از طریق ادمین کانال: https://telegram.me/m_seyyed

مراسم شهادت امام صادق (علیه السلام)

جمعه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۴۳ ب.ظ

مراسم شهادت رئیس مکتب تشیع، امام جعفربن محمد الصادق (علیه السلام) و گرامیداشت سالروز رحلت امام جمعه فقید جهرم، حضرت آیت الله حاج سید حسین آیت اللهی (رحمت الله علیه) روز پنج شنبه سی ام مرداد ماه، بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر، در مسجد سید برگزار گردید.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین مصلی نژاد به بیان روایتی از امام صادق (علیه السلام) و صحبت هایی پیرامون مکتب جعفری پرداختند. هم چنین ایشان با بیان خاطراتی، یاد حضرت آیت الله آیت اللهی (رحمت الله علیه) را گرامی داشته و مطالبی پیرامون برکات حوزه علمیه تأسیس شده توسط آن مرحوم بیان داشتند.

سپس مداح اهلبیت (علیهم السلام) جناب آقای کارگر، با ذکر مصائب ائمه و مداحی، مجلس را به فیض رساندند.

در زیر گزارش تصویری کوتاهی از مرثیه خوانی آقای کارگر مشاهده می فرمایید.

مدت زمان: 1 دقیقه 1 ثانیه

 


دریافت فایل صوتی سخنرانی شهادت امام صادق (علیه السلام) و سالگرد ارتحال آیت الله آیت اللهی (رحمت الله علیه)، 24 شوال 1435 / حجم: 11.3 مگابایت/ سخنران: حاج آقا مصلی نژاد
دریافت فایل صوتی کامل مرثیه خوانی و مداحی آقای کارگر / حجم: 4.5 مگابایت/ روز 24 شوال 1435

 

لازم به ذکر است به دلیل قطعی برق، فایل صوتی سخنرانی این روز با کیفیت مناسب ضبط نشده است و فایل صوتی با کیفیت پایینتر در وبلاگ قرار داده دارد و بدینوسیله به دلیل مشکلات پیش آمده پوزش می طلبیم.

متن سخنرانی در ادامه مطلب

اعوذ بالله من الشیطان الرّجیم، بسم الله الرّحمن الرّحیم، الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا و نبیّنا محمّد و آله الطّاهرین ولعنۀ الله علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدّین ولا حول و لا قوّه الّا بالله العلیّ العظیم حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر

سلامٌ علیکم و رحمت الله

السَّلامُ عَلیکَ یا اَبا عَبدِاللّهِ یا جَعفَرَبنَ مُحَمَّدٍ اَیُّهَا الصّادِق یَابنَ رَسوُلِ اللّهِ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلی خَلقِهِ یا سَیِدَنا وَ مَولانا و رحمۀ الله و برکاته

تقدیم به آستان امام به حق ناطق جعفر بن محمد الصادق(علیه السلام) یک صلوات مرحمت بفرمایید.

روزهای پنجشنبه ما از کتاب الدّعای اصول کافی روایاتی را محضرتان عرض می کردیم. امروز هم روایتی که انتخاب کردیم از وجود پربرکت امام صادق (علیه الصلاۀ والسلام) است. یک باب در این کتاب است تحت عنوان باب اشتغال بذکر الله عز و جل، بابی که انسان مشغول به یاد خدا بشود. بعضی ها آن قدر مشغول یاد خدا می شوند که حتی از حاجت خواستن هم باز می مانند مثلاً می نشیند ذکر می گوید خود حاجت یادش می رود اصلا، محو خدا می شود. این طور افرادی را خدا چه معامله ای با آنها می کند؟

می فرماید امام صادق (علیه الصلاۀ والسلام): انَّ الله عزَّ وجلّ یقول: خدای متعال می فرماید (خود حدیث حاکی از مقام بلند امام صادق است، ببینید مستقیماً می گوید خدا می گوید، نمی گوید پدرم فرمود، جدم گفت، مستقیماً دارد از خدا نقل می کند، خدا می گوید. خب امام است، واسطه فیض است، متصل به خداست.) مَن شَغلَ بذکری عن مسئلتی: هرکه به ذکر من مشغول بشود و از درخواست از من باز بماند به او عطایی می دهم بهتر از عطایی که کسی از من درخواست می کند.

اگر انسان این جوری محو خدا شد، شب جمعه است می خواهد بنشیند دعا بخواند، شروع می کند به یاد خدا، مثلاً تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها)، علی القاعده توی تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها) ما حاجتی نمی خواهیم. همه اش الله الله می گوییم. می فرماید بنده ای که بیاید مشغول یاد من بشود، بهتر از آن چیزی که می خواهد بنده از من، من به او عطا می کنم.

خب این یک روایت به مناسبت شهادت امام صادق (علیه الصلاۀ والسلام). یک نکته ای هم اینجا عرض کنیم در باب این که می دانید مکتب ما شیعه معروف است به مکتب جعفری یعنی مکتب جعفر بن محمد الصادق (صلوات الله علیه) چرا بهش می گویند مکتب جعفری؟ چون آن قدر علوم از امام صادق (علیه الصلاۀ والسلام)  به دست ما رسیده که پایه های مکتب ما براساس معارف این امام شکل می گیرد. می دانیم که امام صادق (علیه السلام) یک مجموعه بزرگی از شاگردان در مکتب خودش داشته، که از جمله هشام بن حکم است. هشام بن حکم، سی و یک جلد کتاب دارد. از جمله شاگردهای دیگر امام صادق (علیه الصلاۀ والسلام) جابر بن حیان است، پدر علم شیمی. گفته اند ایشان دویست جلد کتاب دارد. اینها شاگردان مکتب امام صادق (علیه الصلاۀ والسلام) اند. تمام مکاتب اهل سنت، تمامش، رئیس های این ها چه حنفی چه شافعی چه حنبلی چه مالکی، به یک طریقی این ها شاگردی مکتب امام صادق کرده اند، همه شان. این جمله از ابوحنیفه مشهور است که گفت: «لو لا السنتان لهلک النعمان»: اگر آن دو سال که من شاگردی امام کردم نبود، هلاک می شدم. تمام مکاتب اهل سنت، این ها در واقع باید سر تعظیم پیش مکتب امام صادق(علیه السلام) فرود بیاورند. چرا؟ چون رؤسای این مکاتبشان در واقع شاگردی پیش امام صادقِ ما (علیه السلام) کرده اند و این شاگردی مکتب امام صادق (علیه الصلاۀ والسلام) از همان زمان تا الآن ادامه دارد. یک چیزی نیست که قطع شده باشد. الآن حوزه های علمیه ترویج مکتب امام صادق (علیه الصلاۀ والسلام) می کنند.

ایام شهادت امام صادق (علیه الصلاۀ والسلام)،  یادآور ارتحال یکی از آن شاگردهای مکتب امام صادق است، یعنی حضرت آیت الله آیت اللهی (رحمت الله علیه). امروز حقیر فکر می کردم راجع به آقا، این روایت به ذهنم آمد از امیرالمؤمنین (علیه الصلاۀ والسلام) که فرمود: «قدر الرّجل علی قدر همّته»: ارزش هرانسانی به اندازه همّتش است. یک همّت این مرد کرد توی آن دوران که کسی باور نداشت. توی ایام جنگ بود. با آن روحیه ی حماسی آقا. ایشان تشکیل حوزه ی علمیه باذن الله دادند. علی القاعده آن زمان ها درس و بحث تعطیل می شد. کرسی درس تشکیل دادند. کسانی که آن زمان را درک کردند می دانند، بعضی مدرسه ها آن قدر یک دفعه می رفتند جبهه، که کلاس درس تعطیل می شد، بر اثر نیازی که بود. در عین حالی که روحیه مجاهدت داشت، آمد پای حرف دین ایستاد، مکتب جدّش را احیا کرد. این نکته ی بسیار مهمی است. اگر یک زمانی فرصت بشود خروجی مدرسه ی آقا در سطح جهان و ملّی و شهرمان بررسی بشود خواهیم دید که آبروداری شده است. کار شده است. بد نیست یک چندتایی از آن را مرور کنیم خدمتتان و این هایی که مرور می کنیم افتخارش برای آن عالم و بالاتر برای صادق آل محمّد (صلوات الله علیه) است. توی حوزه ی تبلیغ، ما مفتخریم که از مدرسه ی آقا، توانسته دین تبلیغ بشود تا توی آمریکای لاتین. این ها را شاید اطلاع نداشته باشید سروران عزیز. از همین بچه های مدرسه ی آقا. افتخار می کنیم که ده ها استاد حوزه و دانشگاه، نه در سطح شهر خودمان، در سطح کشور، چندین امام جمعه، در سطح رسانه چندین محقق، به گونه ای که توی شبکه ی چهار در بعضی از میزگردهای علمی که تشکیل می شود بعضی از این میزگردهای علمی یا پاسخ به شبهات، در شبکه ی چهار که یک شبکه ی علمی است،  بچه های حوزه ی آقا دارند میدان داریش می کنند. این ها یعنی یک کار بزرگ. تا همین اخیر عرض کنم خدمتتان، توی سال گذشته حوزه ی علمیه جهرم در مقام پژوهش اول شد. یکی از علمای بنام که آمده بودند جهرم، گفتند جهرم، قمِ فارس است. این یک نکته مهمی است. فرمود از بیرون که می آیی یک چیزهایی توی این شهر می بینی. معلوم می شود که یک عدّه ای زحمت کشیده اند. رحمت و رضوان خدا به روان پاک همه ی آن علمایی که زحمت کشیده اند که یک قدمت در حدود یک قرن دارد. یک سده زحمت کشیده اند. بحث الآن نیست. ما سر سفره ی آن ها نشسته ایم. به روان پاک همه شان درود می فرستیم. کار بزرگی توی جهرم آغاز شده و بحمدالله پرشتاب هم در بحث حوزه ی علمیه در حال توسعه است. و این ها ان شاءالله بعداً بیشتر روشن می شود. برخی از این ها قابل تبلیغ خیلی نیست که بگوییم چه شده است. خدا خودش وقتی آمد برکت داد، در کام مردم روشن می شود.

«قدر رجل علی قدر همّته». امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمود: ارزش هر انسانی به میزان همّتش است. یکی از همّت هایی که آقا کرد تشکیل حوزه ی علمیه بود. نگاه کنید الآن چقدر می تواند بدرخشد این مجموعه. یادم نمی رود یک وقتی موقعی که خدمت آقا درس می خواندیم، البته این نکته هم عرض کنم قبل از این خاطره که باز از افتخارات ما اینست که شاگردان تراز اول آقا الآن به عنوان علمای این شهر مطرح اند. اینها خیلی نعمت است. امام جمعه ی عزیزمان، خود آقازاده ی آقا که بحمدالله از علما هستند. این ها از افتخارات است. ان شاءالله که قدرشناس باشیم. زحمت هایی که پای دین کشیده اند خیلی زیاد بوده. بعضی موقع ها انسان می بیند این زحمت ها شکوفا می شود به خودش می بالد. یادم می آید یک طلبه ی کم سن و سالی موقعی که پیش آقا درس می خواندیم، یک روز آمد پیش ما. بهم گفت که آقا، از لحاظ درسی به گونه ای است که عذرم را در حوزه می خواهند. دیگر نباید بمانم. نمی شود کاری برای ما بکنید؟ حالا ما چون می رفتیم درس آقا، ایشان همان طلبه ی مبتدی بود. سنشان از ما پایین تر بود. کم سن و سال هم بود. دیده اید بعضی ها خیلی معروف نیستند و کس و کاری ندارند. گفتیم باشد. ما یک وقتی می گیریم شما بروید پیش آقا. موقعی که می رفتیم درس خدمت آقا، هماهنگ شد این طلبه کم سن و سال آمد. آمد خدمت آقا، صحبت کرد و آقا هم می دانید یک هیبتی داشت، رحمت الله علیه. نهایت این شد که آقا فرمود برو درست بخوان. همین توی حوزه بمان. نمی خواهد بروید. دیگر آقا هم وقتی یک چیزی می گفت باید می شد دیگر. متولّی مدرسه بودند دیگر ایشان. همه تحت امر ایشان بودند. همین طور شد. ایشان آمدند درس خواندند. جالب است بدانید این طلبه توی سال های اخیر، همین طلبه کم سن و سال، توی یکی از مدارس قم به عنوان استاد مشغول تدریس شد. استاد توی حوزه ی علمیه قم و ایشان بعدش هم الحمدلله آمدند جهرم و به عنوان یکی از اساتید حوزه الآن مطرح هستند. یک کتابچه ای کوچک ایشان آوردند برای ما. همین طلبه کم سن و سال که آقا گفتند توی حوزه بمانید. ایشان در یکی از استان های دیگر در یکی از مراکز تحقیقاتی مشغول بودند. همین آقای طلبه ی کم سن و سال که حالا از علما هستند بحمدلله. ایشان یک تحقیقی کرده بودند در باب وضعیت عدالت صحابه که اهل سنت قائلند تمام صحابه دامنشان مبرّاست از  اشتباه که نظر ما شیعه این نیست. یک کتابچه آوردند ایشان این تحقیقی که کرده بود در آن مرکز علمی پسندیده بودند و چاپ کرده بودند. حالا آن کتابچه هست. عنوانش ظاهراً عدالت صحابه است. که این کتابچه چاپ شده. بعد ایشان فرمودند آن کاری که توی آن مرکز علمی شده بود یک بار دیگر نیاز به تجدید چاپ شد، مدیر آن مرکز به بعضی کتاب ها اجازه چاپ نداد. احساس کردند خیلی پخته نیست. اما این کتابچه ایشان مجدداً اجازه ی چاپ دادند. یعنی پخته نوشته شده. اینها افتخارات است. خدا کند ان شاءالله این همّتی که آقا کردند در باب حوزه ی علمیه ان شاءالله روز به روز توسعه پیدا کند و بتواند ان شاءالله اسباب خیر را در جامعه ی ما ان شاء الله فراهم کند.

امشب هم همین طور که مطلّع هستید مجلس گرامیداشت شهادت رییس مکتب، آقا امام صادق (علیه الصلاۀ والسلام) و شاگرد مکتب ایشان حضرت آقا ان شاءالله همراه با نماز مغرب و عشاء در حسینیه هست. ان شاءالله همه مان شرکت می کنیم و عرض ادب به ساحت مکتب امام صادق (علیه الصلاۀ والسلام) و شاگردانشان ان شاءالله خواهیم کرد.

بسم الله الرّحمن الرّحیم. السّلام علیکَ یا اَبا عَبدِاللّهِ یا جَعفَرَبنَ مُحَمَّدٍ اَیُّهَا الصّادِقُ یَابنَ رَسوُلِ اللّهِ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلی خَلقِهِ یا سَیِدَناوَ مَولانا اِنّا تَوَجَّهنا وَ استَشفَعنا وَ تَوَسَّلنا بِکَ اِلیَ اللّهِ وَ قَدَّمناکَ بَینَ یَدَی حاجاتِنا یا وَجیهاً عِندَاللّهِ اِشفَع لَنا عِندَاللّه.

زمان: پنجشنبه؛ سی ام مرداد ماه 1393؛ مصادف با بیست و چهارم شوال المکرم 1435

سخنران: حاج آقا محمد اسماعیل مصلی نژاد

مکان: مسجد سید شهرستان جهرم

 

۹۳/۰۵/۳۱
مجتبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی